Duct - Conservare si restaurare piatrai

Restaurare pictură murală

Templul Unirea Sfanta, Bucuresti - Decoratia pictata

Beneficiar:
Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania - Cultul Mozaic

Contractant:
Duct SRL

Cod LMI:
B-II-m-A-19173 - sec XX. LMI-2010

Perioada de lucru:
octombrie 2015 - decembrie 2016

Cladirea sinagogii consta dintr-un parter înalt compus din vestibul la intrare, sala mare de adunare si rugaciune (în prezent spatiu expozitional), respectiv casele de scara pentru accesul la galerii si spatiile anexe adiacente bimah-ului si chivotului (în prezent spatii ai Memorialului Holocaustului si spatii de depozitare, dintre care una este accesibila din cladirea anexa). Clădirea are parter şi două etaje, ce conferă amploare interiorului, (împărţit în trei nave), pe doua nivele exista galerii laterale si balcoane deasupra vestibulului de la intrarea principala. La nivelele galeriilor exista câte o încapere de-o parte si de alta a zonei altarului, utilizate în prezent ca spatii de depozitare sau birou.
Intrarea de inaltime relative mica, arcele trilobite de la interior, colonete cu baze si capiteluri decorate cu motive vegetale, limitate de planseele si balustradele continue ale celor doua etaje, orizontalizeaza volumul interior si gasesc rezonanta in profilatura dreapta si curba din spatial comun pentru Bima si Chivot.Peretii templului sunt din zidarie de caramida, tencuiti si cu o decoratie pictata.
Spatiul interior al salii de adunare este boltit pe directie longitudinala cu bolta cilindrica, iar ultimul nivel al balconului deasupra vestibulului si altarul au bolta semi-cilindrica pe directia transversala, cu o structură de lemn cu rabiţ pe şipci şi trestie.
Balconul primului nivel si galeriile au tavan drept. Planseul de închidere a galeriilor etajului II este din lemn.
Intraga decoratie pictata din interiorul Templului Coral este constituita dintr-o succesiune de panouri decorate non-figurativ cu motive geometrice si florale, de factura orientala, intr-o cromatica bazata pe culori primare.Din punct de vedere tehnic, aceste straturi picturale au fost realizate in tehnica "a secco", in majoritatea cazurilor prin suprapunere directa. Local se evidentiaza si prezenta unui strat de preparatie, extins intre cele doua straturi picturale. In urma interventiilor cu caracter general din perioada 1936 si a interventiilor masive de renovare din 1945, straturile picturale se suprapun nerespectand, caracterul stilistic si cromatic original.
Ultimul strat de interventie se suprapune, respectand in mare parte penultima interventie, atat din punct de vedere stilistic cat si cromatic.

Imagini comparative inainte si dupa incheierea operatiunilor de conservare restaurare

Starea de conservare

La nivelul stratului suport intalnim numeroase desprinderi cu deplasare sau deformare in plan, precum si lacune sau fisuri profunde datorate in special viciilor de tehnica,miscarilor seismice si tasari ale zidariei.
Pe arii extinse, atat la nivelul stratului de preparatie, cat si la nivelul stratului de culoare, intalnim degradari ale acestora, manifestate prin pierderea adeziunii sau a coeziunii,si prin prezenta eflorescentelor saline datorate in special, aportului de umiditate in toate formele ei (capilaritate, infiltratie,condens),precum si a diferentelor de temperatura.
Numeroasele interventii in timp au dus la o suprapunere de interventii cu aplicate peste tencuiala originala.


Desprinderi grave cu deplasarea sau deformarea in plan a suportului (burduseli).
Retea de fisuri multidirectionale, vizibile in lumina directa si razanta. Acestea sunt prezente pe aproape intrega suprafata si sunt datorate elasticitatii suportului, (scanduri de lemn).

Lacune ale stratului de arriccio (mortar de var, nisip si stuf).
Eroziuni si lacune de mici dimensiuni acoperite de ultima interventie.
Prezenta in campul suportului a unor interventii cu mortare necorespunzatoare ce au fost acoperite de stratul decorativ al ultimei interventii.

Ferestre bolta - fenomene de deteriorare ale suportului si ale stratului decorativ, datorite umiditatii de infiltratie.
Aceste repictari au fost realizate in tehnica “a secco”, in majoritatea cazurilor prin suprapunere directa. Se observa decalajul intre decoratia ultimului strat de culoare aplicat peste decoratia anteriora.

Fotografie in lumina razanta. Desprinderea peliculei de culoare de suportul acesteia sub forma unor mici fragmente solziri si umflaturi.
Interventii de conservare restaurare.

Interventiile de conservare-restaurare au pus accentul pe consolidarea suportului original, indepartarea straturilor de repictari si punerea in valoare a primei decorate pictate, tinandu-se cont de reperele cromatice originale descoperite cu ocazia sondajelor stratigrafice.

Sondajele stratigrafice s-au realizat selectiv, urmarind investigarea la nivelul intregii suprafete arhitecturale pentru stabilirea compozitiei si cromaticii initiale a primei decoratii.
Refacerea structurii suportului din lemn acolo unde acesta a fost iremediabil degradat respectand structura si materialele originale.
Asigurarea cu propte metalice a suportului in vederea consolidarii acestuia prin injectare.

Refacerea adeziunii suportului picturii, reprezentat de tencuiala pe baza de mortar de var cu armatura de trestie, la suportul de scandura, s-a realizat prin injectarea de material consolidant.
Indepartarea interventiilor ce au avut loc in timp, realizate cu mortare pe baza de ciment si gleturi pe baza de ipsos.
Indepartarea interventiilor efectuate cu ocazia amplasarii traselului vechii instalatii electrice.


Indepartarea straturilor de repictari, a facut posibila punerea in valoare a decoratiei pictate originale.
Fragmente ale decoratiei initiale ramase in urma indepartarii straturilor de repictari. Acestea au fost consolidate, constituind baza cercetarii compozitiei si cromaticii in vederea refacerii decoratiei pictate.

Chituirea zonelor lacunare cu mortare pe baza de var.
Reconstructia volumetrica ale suprafetelor arhitecturale profilate dintre etaje.
Arce parter - Interventii de integrare cromatica la nivelul lacunelor si eroziunilor stratului de culoare.
Tavan parter - Interventii de integrare cromatica la nivelul lacunelor si eroziunilor stratului de culoare.

Fotografii realizata dupa iindepartarea straturilor de repictari.
Fotografie realizata dupa incheierea operatiunilo de conservare-restaurare.

Realizarea desenelor grafice la scara 1/1 si a sabloanelor.
Esantioane, teste de culoare in vederea stabilirii cromaticii conform reperelor originale.
Etape din timpul refacerii decoratiei pictate

© Duct SRL 2013. Toate drepturile rezervate.
Română | English
Sus